تبلیغات
وبلاگ تخصصی اطاق عمل

وبلاگ تخصصی اطاق عمل
تخصصی ترین وبلاگ آموزشی دانشجویان اطاق عمل 
نظر سنجی
این وبلاگ در چه سطحی قرار دارد...





 

مفصل شانه پیچیده ترین مفصل بدن است . این پدیده عجیب شاهکار زیست مکانیکی و هنر حرکات است .

لااقل یک چیز در مورد شانه واضح است : تا جایی که دچار ناتوانی شود ، عدم درمان را تحمل می کند و متأسفانه از کار افتادن آن معمولاً‌ دردناک است .

یکی از شایعترین علل درد شانه التهاب وترهای اطراف مفصل آن است . التهاب وتر بیشتر در اثر کار زیاد آن روی می دهد . وقتی کاری مثل اره کشیدن یا ورزش گلف می کنید ، وترهای شانه بر روی استخوان ساییده شده و به تحریک و درد آن منجر می گردد .

التهاب کیسه زلالی مفصل هم ،‌ که به اندازه التهاب وترها ایجاد درد شانه می کند ، در اثر کار زیاد روی میدهد . اما شروع آن به صورت گسترده تری است . کیسه زلالی کیسه نرمی در مفصل برای کاهش اصطکاک آن است ، که تورم آن ایجاد درد می کند .

اگر به هنگام بالا بردن دست احساس درد در شانه می کنید ، ممکن است علت آن رسوب کلسیم در آنجا باشد . این رسوب در زیر وتری در مفصل تیغه شانه با استخوان چنبر تشکیل می شود .

گاهی درد شانه در اثر یک حادثه روی می دهد . افتادن ممکن است است باعث در رفتن شانه شود ، که بازو را از مفصل خود با استخوان کتف خارج می کند . با شکستگی استخوان بازو گاهی وتر حرکت دهنده بازو را پاره می کند . اگر این پارگی با عمل جراحی ترمیم نشود ، ممکن است باعث گرفتاری شانه برای تمام عمر گردد .

* درمان درد شانه

هر درد شانه در اثر حادثه باید فوراً توسط پزشک درمان شود . پزشک بعضی در رفتگی ها را به آسانی جا می اندازد . موارد شدید تر آن باید با جراحی درمان شود .

اگر درد شانه در اثر کار زیاد باشد ، نکات زیر به رفع آن کمک می کند .

شانه را استراحت بدهید . اگر شانه شما بعد از انجام کاری تکراری دچار درد می شود ، سعی کنید طرز انجام کار را عوض کنید یا در فاصله کار به شانه استراحتی بدهید . ورزش را به طور کامل ترک نکنید مثلاً اگر گلف بازی می کنید ، چند روز به جای آن دوچرخه سواری کنید .

آن را خنک کنید . با اولین آزردگی شانه کیسه ای یخ را چند بار در روز ، و هر بار کمتر از ۲۰ دقیقه   ، روی آن بگذارید . یخ ناحیه آزرده را بی حس کرده و تورم والتهاب آن را کاهش می دهد .

آن را گرم کنید . بعد از سه روز یخ گذاشتن و کم شدن درد ، چند بار در روز ، هر بار بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه   ، گرمای مرطوب به آن بدهید . گرما جریان خون را در ناحیه آسیب دیده بیشتر می کند . حتی ریزش آب گرم در هنگام دوش گرفتن مؤثر است .

دارو بخورید . خوردن داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مشکل را درمان نمی کند ،‌ ولی درد را موقتاً تسکین می دهد .

نزد پزشک بروید . اگر بعد از چند روز درد شانه از بین نرود ، یا مرتباً به آن آسیب وارد می آید ، نزد پزشک بروید تا او درمان فراصوتی ، استروئیدی ، یا جراحی را توصیه کند . یک تزریق داروی استروئید با بیحسی موضعی در مفصل می تواند تا یک سال درد را آرام کند . مدت تسکین درد بستگی به فعالیت شانه دارد . اگر به کار خود برگردید و دوباره شانه را زیاد به کار بگیرید ، درد ظرف چند هفته بازمی گردد .

در برخی افراد ، عمل جراحی تراشیدن تکه ای استخوان که بر وتر فشار می آورد لازم می شود بعضی دیگر نیاز به ترمیم وتر گرداننده بازو دارند .

* تقویت شانه

اگر درد شانه مکرر است تقویت ماهیچه ها و وترهای آن احتمالاً مفید خواهد بود . هفت ورزش زیر به این کار کمک خواهد کرد .

۱ - به شکم بر روی تخت یا میز محکمی دراز بکشید و دست ها را از دو طرف آویزان کنید . درکف هر دست یک وزنه نیم کیلویی گرفته و پشت دست را به طرف خود بگیرید . حالا وزنه ها را تا سطح چشم ها بالا بیاورید . این کار را ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنید .

۲ - صاف بایستید و در هر دست وزنه ای نیم کیلویی بگیرید . شانه ها را به طرف گوش ها بالا بکشید . سپس شانه ها را به عقب کشیده و به هم نزدیک کنید . شانه ها را آزاد کرده واین کار را ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنید .

۳ - به پشت دراز بکشید و دست چپ را بالای سر روی دست راست بگذارید . با دست چپ دست راست را به آرامی به طرف گوش چپ بکشید . با دست راست کمی مقاومت کنید . این کار را ۸ تا ۱۲ بار تکرار کرده و سپس با دست دیگر انجام دهید .

۴ - بر لبه صندلی محکمی نشسته و با دست هایتان صندلی را در دو طرف پاها بگیرید . حالا سعی کنید خود را از روی صندلی بلند کنید . این کار را ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنید .

۵ - روی طرف چپ بدن دراز بکشید . آرنج راست را روی طرف راست بدن گذاشته و آنرا ۹۰ درجه خم کنید . وزنه ای نیم کیلویی را در دست راست گرفته و روی شکم بگذارید . حالا آرنج را محکم نگاه دارید و سعی کنید تا آنجا که می توانید وزنه را بلند کنید . دست را رها کرده و ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنید . همین ورزش را با دست دیگر هم انجام دهید .

۶ - بایستید و وزنه ای نیم کیلویی در هر دست بگیرید . در حالی که دست ها را به دور خود می چرخانید ، آنها را تا جایی که امکان دارد از دو طرف بلند کنید . دست ها را رها کرده و ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنید .

۷ - به شکم روی میز محکمی دراز بکشید ، به طوری که شانه و بازوها روی میز و ساعدها از میز آویزان باشند . در هر دست وزنه ای نیم کیلویی گرفته ودست ها را تا سطح میز بالا بیاورید . این کار را نیز ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنید .




طبقه بندی: بیماری ها،
[ پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390 ] [ 01:28 ب.ظ ] [ . سملی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ






درد و دل با خدا.............

از خدا خواستم عادت‌های زشت را تركم بدهد.
خدا فرمود:خودت باید آنها را رها كنی..
از او خواستم به من صبر عطا كند.
فرمود: صبر، حاصل سختی و رنج است. عطاكردنی نیست، آموختنی است.
گفتم: مرا خوشبخت كن.
فرمود: نعمت از من خوشبخت شدن از تو.
از او خواستم مرا گرفتار درد و عذاب نكند.
فرمود: رنج از دلبستگی‌های دنیایی جدا و به من نزدیك‌ترت می‌كند.
از او خواستم روحم را رشد دهد.
فرمود: نه تو خودت باید رشد كنی. من فقط شاخ و برگ اضافی‌ات را هرس می‌كنم تا بارور شوی.
از خدا خواستم كاری كند كه از زندگی لذت كامل ببرم.
فرمود: برای این كار من به تو زندگی داده‌ام.
از خدا خواستم كمكم كند همان‌قدر كه او مرا دوست دارد، من هم دیگران را دوست بدارم.
خدا فرمود: آها، بالاخره اصل مطلب دستگیرت شد
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
<('Start Audio blog code www.Pichak.net -->